06.Mar.2011 Another review. Spinvis - Weerman

Een verslag van de premiere van Spinvis (cultuurpodium.nl)

Nog nooit zoveel aandacht gekregen in een recensie!

Door Jacques Nachtegaal (voor foto’s klik voor vergroting)

Erik de Jong heb ik inmiddels al in meerdere gedaanten zien spelen, solo, met Fay Lovsky en met Eric Vloeimans en nu in het theater met zijn eigen band voor de nieuwe theatertournee ‘De Weerman’, overigens Erik de Jong is Spinvis. Spinvis is een buitenbeentje in de hedendaagse popmuziek, zeker in Nederland. Hij maakt filmische minimal Music die met regelmaat vol swing zit maar evenzo heel klein en ingetogen kan zijn. Maar hoe hij het ook brengt te allen tijde is en blijft het Spinvis.
Spinvis is in zijn nieuwe theatershow te bewonderen met zijn band waarin naast Erik de Jong op toetsen, gitaar en als vocalist verder wordt gemusiceerd door Lucas Oldeman: toetsen, gitaar en zang, Cor van Ingen: bas, baritonbas, toetsen, e-bow en zang, Saartje Van Camp: cello, toetsen, percussie en zang en Marcel van As: drums, percussie, sample & loops en zang.

Een groep musici die echt het onderste uit de kan van hun instrumentarium weet te halen, hierdoor ontstaat een geluid dat Spinvis zo uniek maakt. Aan de hand van een box met cassettebandjes, voor de jongste lezers iets van een andere generatie, vertelt Erik zijn verhalen, eigenlijk individuele hoorspelen, en steeds weer ondersteund door heel gedurfde muzikale interpretaties. In het bijgeplaatste interview met Erik de Jong hebben wij het terloops over het Britse avant-gardistische muziekcollectief uit de zeventiger jaren Henry Cow, dat vergelijkbaar musiceerden en in Nederland is het mogelijk Fay Lovsky die met onder andere haar theremin in de buurt komt van Spinvis zijn muzikale aanpak.

En het zijn niet alleen de muziekjes die Spinvis zo kenmerken, ook de bijbehorende teksten, zelden echt voorzien van een refrein waarop meegezongen kan worden, hoewel in ‘Aan de oevers van de tijd’ iets van een refrein zit maar het is zeker niet vergelijkbaar met welk ander Nederlandstalig materiaal dan ook. Zoals Erik ook vertelt het zijn kleine muzikale hoorspelen, verhalen met een kop en een staart hoewel soms ietwat zweverig en daardoor niet gericht op de massa, maar veel meer op de happy few die Spinvis terecht weten te waarderen.

In de nieuwe theaterproductie ‘De Weerman’ is het niet alleen muzikaal tot in de puntjes verzorgd ook qua toneelbeeld met geweldige video en beeld ondersteuning en verrassend licht is alles tiptop in orde. Zelden hoorde ik zo’n mooi ingeregeld geluid, een prima geluidstechnicus dus en zeer bezield zo bleek toen ik, vlak naast hem gezeten, zijn betrokkenheid bij dit programma zag. Hij gaat evenals de musici op het podium met regelmaat helemaal op in de muziek en die betrokkenheid hoor je terug in de eindmix. Deze nieuwe theatertour bevat naast nieuw materiaal ook ouder werk van Spinvis zoals het prachtige ‘Goochelaar en Geesten’, het bijzondere ‘Astronaut’ en het zo beeldende ‘Wespen op de appeltaart’ en het eerder gememoreerde lyrische ‘Aan de oevers van de tijd’ wat steeds weer verrassend klinkt en nieuwe muzikale geheimen openbaart. Kortom een theaterconcert van ongekende klasse waar zowel het oog, het oor en de geest worden verrast door alles dat Spinvis brengt.